ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

Online πωλήσεις φρουτολαχανικών

greek food luxury

Μια νέα εποχή ανατέλλει για τις διαδικτυακές αγορές µέσω υπολογιστή, κινητού ή τάµπλετ, ευρύτερα γνωστές και ως online, που αναµένεται να επηρεάσουν τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, σύµφωνα µε πρόσφατη µελέτη της Rabobank. Ειδικότερα, διπλασιασµό τα επόµενα 5 χρόνια των online πωλήσεων ειδών παντοπωλείου στη ∆υτική Ευρώπη προβλέπουν οι αναλυτές της τράπεζας, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά δισέλιδο αφιέρωμα της εφημερίδας Agrenda.

Κοιτώντας προς το µέλλον η Rabobank αναµένει ότι, το 2030, το µερίδιο των online αγορών σε φρουτολαχανικά στο συνολικό εµπόριο θα είναι πιο ψηλά από 25%. Το µέγεθος αυτής της αλλαγής θα παρόµοιο µε την άνοδο της ιδιωτικής ετικέτας στη δεκαετία του 1970 και τη ραγδαία άνοδο των µεγάλων εκπτωτικών αλυσίδων µετά την αλλαγή του αιώνα.
Έτσι, οι προµηθευτές που θέλουν να εκµεταλλευτούν αυτή την αλλαγή πρέπει να υιοθετήσουν συγκεκριµένα προαπαιτούµενα για το αποκαλούµενο ηλεκτρονικό ράφι (e-shelf), σύµφωνα µε την έκθεση της Rabobank µε τίτλο «Ηλεκτρονική προσαρµογή για τους προµηθευτές φρέσκων προϊόντων (E-daptable’ Fresh Produce Suppliers).

Νέα καταναλωτική τάση
«Για µεγάλο χρονικό διάστηµα, οι καταναλωτές ήταν συνηθισµένοι να διαλέγουν τα νωπά φρούτα και τα λαχανικά µέσα στα καταστήµατα», αναφέρει χαρακτηριστικά η αναλύτρια Σίντι Βαν Ρίζσβικ. Προσθέτει ότι «τώρα οι καταναλωτές συνηθίζουν να λαµβάνουν τα λαχανικά στην εξώπορτά τους: Μέσω διαδικτυακών παραγγελιών από σούπερ µάρκετ ή από ειδικές ιστοσελίδες, ακόµα και αγρότες που πωλούν τα προϊόντα τους online».

Κερδισµένοι όσοι προσαρµοστούν
Οι παραγωγοί νωπών οπωροκηπευτικών που θα σπεύσουν ενεργά να απαντήσουν στη νέα καταναλωτική τάση θα βγουν κερδισµένοι, σηµειώνει η Rabobank. Τα διάφορα online κανάλια διανοµής για τα νωπά προϊόντα προσφέρουν αρκετές ευκαιρίες: Αυξηµένο χώρο προβολής στο ηλεκτρονικό ράφι, δυνατότητα προσθήκης περισσότερων πληροφοριών σχετικά µε το προϊόν, ενεργή διαχείριση 24ώρες, 7 µέρες την εβδοµάδα, ευκαιρίες διασταύρωσης τιµών και πιο φρέσκων προϊόντων µέσω µιας µικρότερης αλυσίδας εφοδιασµού.

Μικρότερη εφοδιαστική αλυσίδα, χαμηλότερο κόστος
Σε ένα παραδοσιακό σύστηµα εφοδιασµού αγροτικών προϊόντων, τα φρουτολαχανικά για να φτάσουν στο πιάτο του καταναλωτή έπρεπε να περάσουν µετά τον παραγωγό από µια σειρά χονδρεµπόρων στον λιανοπωλητή.

Κάθε κρίκος αυτής της αλυσίδας είχε πρόσθετο κόστος, καθυστερήσεις και πλέον στην κοινωνία της πληροφορίας και των νέων τεχνολογιών που ζούµε µοιάζει ως απαρχαιωµένο σύστηµα. Την τελευταία δεκαετία η ενοποίηση και ανάπτυξη εταιρειών έφερε µεγάλες αγροτικές επιχειρήσεις στις τοπικές αγορές.

Η εφοδιαστική αλυσίδα συµµαζεύεται, καταργούνται οι µεσάζοντες και µε µερικά κλικ σε υπολογιστή, τάµπλετ ή κινητό οι καταναλωτές αγοράζουν τοπικά προϊόντα από κάθε γωνιά της Ελλάδας και τα παραλαµβάνουν στην πόρτα τους.

Του κουτιού και βιολογικά
Τέλος, ακόµα µια νέα τάση που κερδίζει συνεχώς έδαφος στην Ελλάδα είναι κουτιά µε βιολογικά φρέσκα φρούτα και λαχανικά που παραδίδονται στην πόρτα και µπορεί να τα παραγγείλει κανείς online αφού δει και σχετικές φωτογραφίες του αγροκτήµατος στο οποίο καλλιεργούνται.

Το καλάθι-κουτί προσαρµόζεται στις ανάγκες (ατοµικό, οικογενειακό, XL) και µπορεί να περιλαµβάνει εκτός από φρουτολαχανικά, βιολογικά αυγά, ελαιόλαδο, µαρµελάδες, τσίπουρο, ούζο, κρασί κ.λπ.

Ελληνικές αγροτικές επιχειρήσεις και εµπόριο
Αξίζει, τέλος, να σηµειωθεί ότι οι ελληνικές αγροτικές επιχειρήσεις φαίνεται να υιοθετούν αργά αλλά σταθερά το ηλεκτρονικό εµπόριο. Παρόλα αυτά, οι ηλεκτρονικές αγορές αγροτικών προϊόντων στην Ελλάδα δεν έχουν τα εξής: Προηγµένη τεχνολογία, Τεχνική υποδοµή, Ηλεκτρονική πελατειακή βάση, Ενηµέρωση τόσο των αγροτών όσο και των καταναλωτών.

Ωστόσο, µέσω της σταδιακής εξοικείωσης µε τις online αγορές οι ελληνικές διαδικτυακές αγροτικές επιχειρήσεις αναµένεται να φτάσουν στο επίπεδο των επιτυχηµένων ηλεκτρονικών αγορών των άλλων χωρών Ευρώπης και Αµερικής.

Με αργούς ρυθμούς η εγχώρια αγορά
Στην Ελλάδα το ηλεκτρονικό εµπόριο αναπτύσσεται µε αργούς ρυθµούς λόγω της δυσκολίας υιοθέτησης του διαδικτύου από καταναλωτές και εµπόρους, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη ειδικά στα βορειοδυτικά κράτη (πχ. Βρετανία, Βέλγιο) έχει αναπτυχθεί ήδη από τη δεκαετία του 1970. Τα πλεονεκτήµατα όµως που προσφέρει το ηλεκτρονικό εµπόριο, όπως µειωµένα κόστη, µεγαλύτερο-ευρύτερο καταναλωτικό κοινό, µεγαλύτερη ποικιλία οδηγούν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές και παραγωγούς προς αυτή την κατεύθυνση. Μάλιστα, το ηλεκτρονικό εµπόριο αγροτικών προϊόντων είναι ένας τοµέας που θα εξελιχθεί περισσότερο στο άµεσο µέλλον, ενισχύοντας έτσι τα περιθώρια κέρδους των παραγωγών αλλά και την οικονοµία της χώρας.

Επιστροφή στις συνήθειες των παππούδων μας
Την πλάτη τους στα µεγάλα µαγαζιά γυρίζουν οι καταναλωτές στις µέρες µας και επιστρέφουν στις αγοραστικές συνήθειες των παππούδων τους. Αυτό, προκύπτει από νέα µελέτη της Co-operative Food για την αγορά τροφίµων µε τίτλο «Πίσω στο µέλλον».

Μάλιστα, µε βάση τη µελέτη, λιγότερο από το 48% των καταναλωτών πηγαίνει για ψώνια µια φορά την εβδοµάδα. Ωστόσο, κάτι που έχει παραµείνει αµετάβλητο σε σχέση µε το παρελθόν, είναι ότι ψηλά στις προτιµήσεις στο καλάθι της νοικοκυράς είναι η αγορά γάλακτος και το 2015 όπως και το 1965.

Μεταξύ άλλων η Co-operative Food παρατηρεί τα εξής:
Εκατοµµύρια καταναλωτές επιστρέφουν στις συνήθειες της δεκαετίας του 1960, πριν την εµφάνιση των µεγάλων σούπερ µάρκετ, των ψυγείων και του φούρνου µικροκυµάτων.

Ψήφο εµπιστοσύνης δίνουν οι καταναλωτές σε τοπικούς και µικρούς παραγωγούς αλλά και σε µικρά παντοπωλεία, όπως συνέβαινε πριν από 50 περίπου χρόνια.

Περίπου το 50% των αγοραστών δεν κάνουν µια µεγάλη αγοραστική εξόρµηση στα σούπερ µάρκετ, την ώρα που περισσότερο που το 33,3% έχει αναπτύξει µια νοοτροπία «να χαζεύει και όχι να αγοράσει προϊόντα».

Το καλάθι του τότε και του τώρα
Το 1965 το µέσο καλάθι της νοικοκυράς θα περιείχε βούτυρο, κρέας, ψωµί, ζάχαρη, αλεύρι, αυγά, καθώς λαρδί, ξύγκι και µαγιά.

Το 2015 οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να έχουν στο καλάθι τους είδη ζαχαροπλαστικής, γιαούρτια και γλυκά, πατατάκια και σνακ, προϊόντα αρτοποιίας, µπανάνες και ενεργειακά ποτά. Το µοναδικό κοινό και σταθερό προϊόν µέσα στις δεκαετίες παραµένει το γάλα.

Σύµφωνα µε τον Στιβ Μούρελς, διευθύνοντα σύµβουλο της Co-operative Food: «Eδώ και περίπου µισό αιώνα πολλά έχουν αλλάξει αλλά και αρκετά έχουν παραµείνει ίδια. Πολλά προϊόντα παραµένουν ίδια στα καλάθια των καταναλωτών µε αυτά του 1960, ωστόσο έχουµε και νέες προσθήκες, οι οποίες αντανακλούν διαφορετικό τρόπο ζωής και µοντέρνες αγοραστικές συνήθειες.
© Άρθρο της Φανής Γιαννακοπούλου στο Agronews

Κοινοποίηση του άρθρου